FAQ

Radiální a diagonální pneumatiky a jejich výhody

Firma ITP si získala celosvětové renomé jako průkopník radiální konstrukce čtyřkolkových pneumatik. Radiální konstrukce se stala uznávaným standardem konstrukce ATV/UTV pneumatik, protože v mnoha oblastech přináší významné výhody; díky vyvážené kombinaci směsí a vzorků mají radiální pneumatiky ITP vynikající jízdní vlastnosti.
 

Výhody radiální konstrukce:

  • Boky radiálních pneumatik jsou flexibilnější, takže jízda je klidná a pohodlná
  • Radiální pneumatiky lépe absorbují nárazy
  • Kontaktní plocha radiálních pneumatik se při zatížení zvětšuje ⇒ větší styčná plocha znamená lepší trakci
  • Radiální pneumatiky lépe kopírují terén
  • Dlouhá životnost - až o 50% - díky menšímu zahřívání za jízdy a vyšší odolnosti proti opotřebení
  • Nižší valivý odpor ⇒ menší spotřeba paliva
  • Menší zhutňování půdy
  • Lepší stabilita a ovladatelnost, lepší kontrola řízení
  • Plynulejší a klidnější jízda


Radiální pneumatiky se nejlépe hodí pro ty, kdo vyžadují plynulou a klidnou jízdu, dlouhou životnost a pro vyšší rychlosti jízdy.



Diagonální pneumatiky mají výhody v těchto oblastech:

  • Nižší pořizovací cena
  • Dobrá boční stabilita (práce na svazích)
  • V těžkém a velmi těžkém terénu
  • Pevné a tuhé boky
  • Dobrá samočistící schopnost
  • Snadná opravitelnost průpichů


Diagonální pneumatiky se nejlépe hodí pro použití v extrémních terénních podmínkách, kde jsou nejvyšší prioritou grip, samočištění a trakce.

 

Jak vybrat správnou pneumatiku

Výběr správné pneumatiky pro vaši čtyřkolku je velmi důležitá a poměrně složitá záležitost, protože pneumatiky nejvíce ovlivňují jízdní vlastnosti čtyřkolky v terénu. Na trhu existuje nepřeberné množství typů, profilů a vzorků pneumatik, vyrábějí se pneumatiky určené do bláta, na šotolinu, do písku, na kamení, sníh a nejrůznější další povrchy. Jednotlivé pneumatiky navíc mají i odlišnou konstrukci, mohou být radiální nebo diagonální, liší se počtem pláten a samozřejmě rozměry.

Před výběrem pneumatiky si ujasněte těchto několik důležitých bodů:
1.  Kde a v jakém terénu budu pneumatiku používat nejvíc? V hlubokém blátě a bahně? Na upravených motokrosových tratích? V kamenitém terénu nebo na lesních a polních cestách? Anebo byste raději zvolili pneumatiku univerzální, která pokrývá téměř všechny typy terénu?
2.  Jak odolnou pneumatiku proti proražení požadujete? Neboli kolik pláten by měla pneumatika mít?

Počet pláten
Počet pláten (anglicky „Ply rating“,  zkratka PR nebo jen číslo v závorce) kromě únosnosti a dalších vlastností také udává, jak velká je odolnost pneumatiky proti průrazu a průpichu. S počtem pláten ale zároveň stoupá hmotnost pneumatiky i pocitová tvrdost jízdy. Nejčastěji se u čtyřkolek používají pneumatiky čtyřplátnové, ale z výroby často bývají na čtyřkolkách namontované pneumatiky pouze dvouplátnové, které jsou poměrně náchylné k průrazu. Dvouplátnové pneumatiky jsou ale vhodné například pro sportovní čtyřkolky na kvalitně připravené motokrosové tratě bez kamení, kde nehrozí nebezpečí proražení a kde dvouplátnové pneumatiky přinášejí citlivější ovládání, lepší zpětnou vazbu a menší neodpruženou hmotnost. Na velkých a těžkých čtyřkolkách, side-by-side a UTV se naopak často používají pneumatiky až šesti- nebo osmiplátnové, které mají největší odolnost proti průrazu.

Poznámka:
Dříve hodnota Ply rating udávala přímo počet vrstev použitých v konstrukci pneumatiky. Nicméně s nástupem nových technologií a materiálů mohou být moderní pneumatiky konstruovány jen s několika (2 nebo 3) vrstvami materiálu, ale přitom mají stejnou únosnost, životnost a odolnost proti proražení jako 6- nebo 7-plátnová pneumatika. Z tohoto důvodu může mít moderní pneumatika označení například PR 6 (na základě starých standardů), a přesto být zkonstruována jen s několika vrstvami.

Profil
Pneumatiky pro čtyřkolky a UTV se vyrábějí v zásadě s kulatým nebo hranatým profilem. Pneumatiky s kulatým profilem mají menší trakci na pevném povrchu a potřebují menší síly pro řízení, hranatý profil má na pevném povrchu trakci vyšší, protože v kontaktu je větší plocha, ale způsobuje i určité přitvrzení podvozku. Pneumatiky s kulatým profilem najdete obvykle na užitkových čtyřkolkách a na předních kolech, hranaté profily se používají například na zadních kolech sportovních čtyřkolek.

Vzorek
Výběr vzorku je nejsložitější částí výběru pneumatik a jeho volba bývá také obvykle nejtěžší. Na následujících řádcích vám přinášíme základní pravidla pro výběr, ale nejlépe vám s výběrem pneumatik poradí naši odborní prodejci. 

- užitkové čtyřkolky / UTV
Pro užitkové čtyřkolky se většinou používají pneumatiky s hrubým vzorkem. V naší nabídce najdete pneumatiky na tvrdé povrchy, do bláta, do písku, na sníh a další druhy povrchu, stejně jako univerzální vzorky, které dobře fungují na většině povrchů. Pokud budete často jezdit v blátě a bahně, bude pro Vás důležitá i tzv. samočistící schopnost pneumatik, tj. schopnost pneumatiky očistit špunty zanesené blátem během otáčení kola.

- sportovní a závodní čtyřkolky
Firma ITP vyrábí speciální pneumatiky pro quadcross, crosscountry, univerzální pneumatiky pro hobby ježdění a mnoho dalších typů. Pneumatiky pro crosscountry a hobby ježdění jsou si konstrukčně podobné, protože i jízdní prostředí je podobné. Pneumatiky s méně hustým vzorkem mají výborné záběrové vlastnosti, ale vyšší náchylnost k průrazu a nižší životnost (vzorek se dříve ojede), u hustších vzorků to platí naopak. Pro quadcross volí jezdci většinou pneumatiky s nižším profilovým číslem a pevnějšími boky, protože quadcross se obvykle jezdí na rychlých upravených motokrosových tratích.

- silniční pneumatiky
Na silniční čtyřkolky se prodávají speciální široké pneumatiky se silničním vzorkem, podobné automobilovým, které mají při správném způsobu jízdy vysoký kilometrový průběh. Tyto pneumatiky nejsou určené do těžkého terénu ani na mokrou trávu, ale do lehčího terénu se s nimi můžete pustit bez obav.

- pneumatiky do bláta 
V nabídce pneumatik najdete také velký výběr pneumatik do bláta. Pneumatiky do bláta mají vysoký agresivní vzorek s vynikajícími samočisticími schopnostmi, aby se pneumatika při jízdě nezalepovala bahnem.


S výběrem nejvhodnějších pneumatik pro Vaší čtyřkolku Vám ochotně poradí naši odborní profesionální prodejci.

Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace